Ik word legerpredikant.

Wat gaat er gebeuren?

Binnenkort zal er op mij als predikant een beroep uitgebracht worden. Niet zomaar een gewoon beroep naar een andere gemeente, maar om als legerpredikant aan het werk te gaan. De Nederlandse krijgsmacht heeft geestelijk verzorgers in dienst, waarvan bijna 50 predikanten, om militairen te begeleiden en bij te staan in de heftige situaties waarmee zij te maken krijgen. De afgelopen maanden zijn er gesprekken geweest, die ertoe geleid hebben dat ze mij bij Defensie graag willen hebben, en dat wordt vanuit de Protestantse kerk ondersteund met een beroep om als predikant in algemene dienst met een zending als krijgsmachtpredikant aan het werk te gaan. Het beroep om op die nieuwe werkplek te getuigen van het heil in Jezus Christus kan ik van harte aannemen.

Wat doet een krijgsmachtpredikant?Veldpredikant-GOUD

Als predikant bij het leger heb je een pioniersplek: je komt in contact met soldaten van allerlei achtergronden en geloofsovertuigingen. Het is daarbij nadrukkelijk niet te bedoeling om te ‘evangeliseren’ of om mensen te ‘bekeren’. Het evangelie van Jezus Christus is veel meer de bron waaruit ik zelf zal putten om militairen bij te staan, zodat ze optimaal kunnen blijven functioneren in de organisatie van Defensie.

Toch kom je als militair onvermijdelijk in aanraking met zingevingsvragen, bijvoorbeeld rond het toepassen van geweld. Wat doet het met je als mens als je een wapen in je handen krijgt? Wanneer en waarom schiet je? Vanuit de Bijbel en de christelijke traditie is daarover genoeg te zeggen wat oriëntatie verschaft. Graag wil ik militairen helpen met dat grotere kader van hun werk, waarbij voor mijzelf voorop staat dat ik geen betere oriëntatie ken dan die op Jezus Christus. Dat is zeker missionair werk: de Bijbel in eenvoudige woorden uitleggen, zó dat het relevant is voor het alledaagse werk op de kazerne en in oorlogssituaties.

Om met dat laatste te beginnen: Als krijgsmachtpredikant ga je waar de militairen gaan, dus ook tijdens oefeningen en uitzendingen naar het buitenland. Voor mijn gezin en mij zal dat een zware belasting zijn, maar juist in dat soort situaties ben je als geestelijk verzorger het meest nodig. Het concreet betrokken zijn op het streven naar vrede en gerechtigheid in de wereld mag ook best wat kosten. Daarin zie ik de weg van Jezus Christus.

Verder is het werk van een krijgsmachtpredikant vooral presentiepastoraat. Meestal zullen de gesprekken niet zo diepgaand zijn. Ik ben vrijgesteld om oog en oor te hebben, voor de mens in het uniform. Door de hiërarchie en discipline bij Defensie (en die zijn nodig!) is er minder ruimte voor kwetsbaarheid en vragen. De aanwezigheid van een GV’er (Geestelijk Verzorger) biedt dan een vrijplaats. Puur mijn aanwezigheid als predikant is daarom al van waarde en een herinnering voor ieder dat we geen ‘soldaatje spelen’, maar belangrijk en verantwoordelijk werk doen in Gods wereld. (Meer weten? Lees deze mooie bijlage van het RD).

Afscheid van Everdingen

Hoewel ik veel zin heb in deze nieuwe uitdaging, waarvan ik ook geloof en ervaar dat deze weg mij door God gegeven wordt, zal ik ook met pijn in mijn hart afscheid moeten gaan nemen van Everdingen, waar ik nu bijna 5 jaar gewerkt heb. Om goed te functioneren als legerpredikant mag ik een korte officiersopleiding volgen van 10 weken die half augustus begint. Daarom zal ik al per 1 augustus in dienst van Defensie zijn.

Deze opleiding vormt een kennismaking met de basale vaardigheden van een militair: exerceren, conditietraining, schieten, bivak, maar ook militair recht en andere informatieve vakken. (Hier een indruk.) In de praktijk zal ik het meeste daarvan als krijgsmachtpredikant niet nodig hebben, maar je leert Defensie zo wel goed van binnenuit kennen.

Omdat het formele afscheid van Everdingen midden in de vakantietijd valt, is het idee om pas na die training (begin november) in een kerkdienst afscheid te nemen van elkaar in Everdingen, waarin dan ook gelijk mijn bevestiging als krijgsmachtpredikant plaats zal vinden. Daarna zal ik geplaatst worden op een kazerne, hoogstwaarschijnlijk in Oirschot (NB) bij de pantserinfanterie. Omdat bij dit werk geen pastorie beschikbaar is, zullen we als gezin woonruimte zoeken in het midden van land.

6 thoughts on “Ik word legerpredikant.

  1. Ha Teun, wat een ontzettend mooie roeping! Voor zover ik je ken, begrijp ik goed waarom God je hiervoor heeft geroepen: luisteren, gewoon aanwezig zijn, een licht zijn en, zonder oordeel, Jezus’ liefde verspreiden. Ik wens je alle goeds en Gods zegen in deze fase, samen met je gezin en bovenal met onze God, Die zo precies weet waar we het best op onze plaats zijn! Zijn zegen gewenst! Groetjes, Margriet (Dabar;))

  2. Beste Teun,

    Het kwam bij mij binnen als een verrassing. Waarschijnlijk bij velen. Het is een mooie en misschien ook wel een gedurfde keuze. Ik hoop van harte dat je als legerpredikant door Gods genade tot zegen mag zijn van velen en ook voor jezelf.

    • Dag Jan, hHet is inderdaad geen alledaagse stap, zelfs niet voor een dominee :-). Maar als God roept, heeft een dominee te gaan. Nu was het voor mij minder verrassend: Van huis uit ken ik Defensie, doordat mijn vader op de kazerne werkte bij de Marechaussee. Dan zit het in de ‘genen’. Ik hoop inderdaad voor velen tot zegen te zijn door in eenvoud te luisteren en te inspireren vanuit het evangelie van Jezus Christus.

  3. Beste Teun,
    Ik sluit mij van harte bij de woorden van Jan aan. Wat een gedurfde keuze. Betreur het natuurlijk dat je ons gaat verlaten. Vond het heel prettig om samen met jou de godsdienstlessen in Everdingen te verzorgen. Wens je Gods zegen toe op je nieuwe weg!

Geef een reactie

