Karikaturen

Na een half jaar werken als krijgsmachtpredikant verbaas ik mij over de vervreemding tussen kerk en krijgsmacht. Binnen de kerk krijg ik keer op keer te horen: ‘Wat doe je daar nu bij het leger? Het zal wel heel anders zijn. Kun je het daar over God hebben?’ Vanuit militairen komt de opmerking als ze met hun sores op de proppen komen: ‘Dit kwam je in de kerk zeker niet tegen?’ Alsof kerk en krijgsmacht twee verschillende werelden zijn met andere soort wezens. Waarbij het in de kerk over God en serieuze levensvragen gaat en daarbuiten niet. En alsof de krijgsmacht bestaat uit een losgeslagen bende en de kerk uit heiligen.

Hoe komt het toch dat we deze karikaturen in stand houden? Voor mijn gevoel doe ik nu namelijk helemaal niet zulk ander werk als vroeger: Ik kom mensen tegen die iets van hun leven proberen te maken, die werken, die relaties hebben, die op kruispunten en splitsingen in het leven zich de vraag stellen welke kant het op moet. De ene mens heeft een groen pak, de andere mens zondagse kleding, maar daaronder zit hetzelfde.

Daarbij komt dat buiten de kerk méér in God geloofd wordt dan je denkt, en dat binnen de kerk mínder in God geloofd wordt dan je denkt. Binnen Defensie is het gesprek makkelijker en eerlijker omdat het minder aan conventies en sociale verwachtingen hoeft te voldoen. Ik moest denken aan woorden van Jezus tegen zijn eigen dorpsgenoten:

Jullie hebben veel wonderen gezien, maar jullie hebben niet geluisterd. Stel dat de mensen in Tyrus en Sidon [=heidense steden, TdR] al die wonderen meegemaakt hadden. Dan hadden ze hun leven veranderd!’ (Bijbel in Gewone Taal, Lucas 9 vers 13 )

Laten we ophouden met stickers plakken op elkaar en leren gewoonweg ontvankelijker te zijn. Dan is er voor ons allemaal hoop.

(Deze ‘mijmering’ verscheen eerder op dgv.nl)

images

One thought on “Karikaturen

  1. Goede bespiegeling. En ‘stickers plakken’ ….haha .. Spitsvondig…de krijgsmacht is zelf natuurlijk wel DE sticker organisatie bij uitstek: medailles, wings, sportspelden, koorden, rangonderscheidingstekens, onderdeelssymbolen..Het lijkt wel een 1% MC (motorcycle club). Of is een legerpredikant of aalmoezenier een vertegenwoordiger van de kerk IN een kerk? MC’s, krijgsmacht, kerk…het gaat uiteindelijk allemaal om ‘mijn broeders hoeder’, ‘the man next to you’, en ‘who shed his blood for me…he will be my brother’. DE bijbelse boodschap in optima forma. Kerk, krijgsmacht en 1% MC’s ….eigenlijk zijn er meer overeenkomsten dan verschillen…

Geef een reactie

