Zegen bij 75 jaar Prinses Irene

Gesproken tijdens de ceremonie op 14 mei 2016 te Oirschot:

Als dominee en geestelijk verzorger van het 17e mag ik het dodenappèl en de minuut stilte inleiden. Nu wordt mij vaak half grappend gevraagd of ik voertuigen, eenheden of wapens wil “inzegenen”. Nu ben ik daar wat voorzichtig mee, maar aan dit moment van “Irene” (=vrede) vandaag geef ik van harte mijn zegen:

  • Mogen de namen…
  • …ons niet alleen de zinloze dood en het lijden te binnen brengen van hen die gevallen zijn,
  • …onze gedachten niet alleen terug voeren naar oorlog en verdriet, naar pijn en gemis,
  • …maar ons herinneren aan hun zinvolle levens, hun zoektocht naar vrede.
  • Moge de stilte…
  • …ons niet in laten keren tot onszelf en gedachten, die ons klein maken en bang,
  • …maar ons verbinden en “groots in het groen” maken.
  • …laat ze ons de moed geven om geïnspireerd door ons geloof in God, of in elkaar, de zoektocht naar vrede vol te houden.
  • Moge de vrede…
  • …van dit moment, waarvoor is gevochten en met bloed betaald, niet alleen ónze harten verwarmen,
  • …maar met ieder zijn, die worstelt met donkere herinneringen aan oorlog en uitzending
  • …en laat de vrede uiteindelijk ooit de wereld vervullen.
  • In de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
  • Amen.

75 jaar GFPI

2 thoughts on “Zegen bij 75 jaar Prinses Irene

Geef een reactie

