Slow Down

Onlangs hield ik mijn eerste “bezinningsdienst” te velde voor militairen op oefening. Hoe ziet zoiets eruit? Een indruk van de opzet en mijmering:

2016-06-26 20.13.30
•    Koffie en cake (Achtergrondmuziek: Dire Straits – Sultans of Swing)

•    Binnenkomer
Voor mij is dit de eerste dienst te velde die ik zelf leid. Ik dacht daarom maar heel simpel te beginnen met de kern van bezinning: even stil worden, even stil zitten, even aan andere dingen denken dan aan ons werk als militair. Slow down. De vraag van vandaag is dan: Hoe doe je dat? Je mond houden is niet zo moeilijk. Maar innerlijke rust en kracht vinden… Waar haal je dat vandaan?

•    Muziek: Douwe Bob – Slow down
I’m going nowhere and I’m going fast
I should find a place to go and rest
I should find a place to lay my head tonight
Every morning there’s another start
Every morning hits so hard
Guess I’m running scared
Guess I’m running on empty
Mister, can you help me
Cause it seems I’ve been lead astray
I keep searching for an answer
For a way
Won’t you help me

You gotta
Slow down, brother
Slow down, brother
Slow down if you can’t go on

Do you think I’ll ever learn
I used to be without concern
Now all I ever do don’t seem to free me
Mister, can you help me
Cause it seems I’ve been lead astray
I keep searching for an answer
Today
Won’t you help me

You gotta…

•    Kaarsjes (Achtergrondmuziek: Pachelbel – Canon in D)
Slow down. Als je stil wordt, dan gaan mijn gedachten gelijk naar mijn vrouw en kinderen thuis. Ik vind het best moeilijk zonder hen te zijn. Dat herken je misschien wel. Misschien zijn er ook wel andere donkere gedachten, verdriet en spijt. Dat hoef je niet binnen houden. Je kunt een kaarsje aansteken, om zonder woorden je hart te luchten.  God ziet het, en weet wat je bedoelt.

•    Bijbelverhaal: Jakob bij Bethel (Genesis 28:10-15 Bijbel in Gewone Taal)
In de Bijbel staat een mooi verhaal over iemand die stil staat, en wat dat met een mens doet. Het gaat over Jakob en speelt rond 1500 v.Chr. in Israël. In zijn jonge jaren werkt Jakob met zijn ellebogen: hij bedriegt zijn vader en zijn broer om een groter deel van de erfenis op te strijken. Maar de haast om vooruit te komen in de wereld slaat om in de haast van de vlucht als dat uitkomt. We komen Jakob tegen tijdens die vlucht, berooid en wel, als hij, net als Douwe Bob, een plek zoekt om te rusten, ‘to lay my head tonight’:

‘Jakob was uit Berseba vertrokken. Hij was op weg naar de stad Charan. Toen de zon onder was, zocht hij een plaats om te slapen. Hij pakte een grote steen. Die legde hij onder zijn hoofd, en zo ging hij slapen.
Toen kreeg hij een droom. Hij zag een trap van de aarde naar de hemel. Hij zag engelen van God die de trap op liepen en weer naar beneden gingen. En hij zag dat de Heer bij hem kwam staan.
De Heer zei: ‘Ik ben de Heer, de God van Abraham en Isaak. Het land waarop je nu ligt te slapen, zal ik aan jou en je nakomelingen geven. Je zult veel nakomelingen krijgen. Zo veel dat niemand ze kan tellen. Je nakomelingen zullen steeds meer land krijgen, in het oosten, het westen, het noorden en het zuiden. En als de volken op aarde elkaar geluk toewensen, zullen ze zeggen: ‘Ik hoop dat je net zo gelukkig wordt als Abraham en zijn nakomelingen.’ Ik zal bij je zijn. Ik zal je beschermen, overal waar je heen gaat. En ik zal je weer terugbrengen naar dit land. Ik blijf bij je totdat ik gedaan heb wat ik je beloofd heb.’
Toen Jakob wakker werd, dacht hij: Ik wist niet dat de Heer hier aanwezig was. Maar het is wel zo! Dat maakte veel indruk op hem. Hij dacht: Wat een bijzondere plek is dit. Dit is het huis van God en de poort naar de hemel.’

•    Mijmering
Een wat wonderlijk verhaal in onze moderne oren. Over God die verschijnt en spreekt, over de hemel die letterlijk opengaat boven de plek waar Jakob ligt te slapen. Maar aan de andere kant toch herkenbaar. Voor ons als infanteristen: het slapen in de open lucht, het zoeken naar een goede plek, het doen met weinig middelen. Maar ook: het van huis zijn, je soms alleen voelen. En ook: het leven dat soms aanvoelt als een sneltrein, je zit er op, je kunt er niet af, je komt soms in situaties waar je helemaal niet gepland had te zullen zijn, je maakt dingen mee die impact hebben, en je vraagt je af: waar gaat de reis heen, hoe ziet mijn toekomst eruit? Wat zijn mijn doelen en hoe bereik ik die? Jakob droomt erover. Dat hebben we soms nodig: dat de oogkleppen van overdag, van hoe ík het zie en wil en doe afgaan en er een andere werkelijkheid mogelijk is. Niet meer alleen ik ik ik, maar een groter plaatje. Voor Jakob heeft dat alles met God te maken. Hij staat er niet alleen voor, hij past in Gods plan. En dat geeft hem moed en kracht om de volgende dag verandert verder te gaan. Ik herken daar veel in als gelovige. Voor jou is dat mogelijk wat anders. Maar onverwacht zijn die momenten er als je ervoor open staat: momenten dat je stil staat en stil wordt en denkt: Hier doe ik het voor. Hier leef ik van. Jakob krijgt te horen dat zijn toekomst niet ergens ver weg ligt op de vlucht en dat hij er ook niet alleen voor staat. Ooit zal hij hier weer terug zijn. Daarin zit al een levensles op zich: Je moet niet ergens anders en iemand anders willen zijn dan wie je nu bent, hier. Je moet niet morgen een goed mens willen worden, je moet vandaag het goede doen. En je hoeft het niet allemaal op eigen kracht te doen, we zijn aan elkaar gegeven, en God is er altijd ook nog. Dan is er sprake van ‘slow down’, van rust en ontspanning. Het komt goed.

•    Muziek: Alicia Keys – We Are Here
We are here
We are here for all of us
We are here for all of us
That’s why we are here, why we are here
We are here

Bombs over Baghdad, tryna get something we ain’t never had
Let’s start with a good dad
So real but it’s so sad
And while we burnin’ this incense, we gon’ pray for the innocent
Cause right now it don’t make sense
Right now it don’t make sense
Let’s talk about Chi town
Let’s talk about Gaza
Let’s talk about, let’s talk about Israel
Cause right now it is real
Let’s talk about, let’s talk Nigeria
In a mass hysteria, yeah
Our souls are brought together so that we could love each other
Brother,

We are here…

No guns made in Harlem, but yet crime is a problem
He wanna shine, they wanna rob him
Single mother, where they come from?
How we gonna save the nation, with no support for education
Cause right now it don’t make sense
Right now it don’t make sense
Let’s talk about our part
My heart touch your heart
Let’s talk about, let’s talk about living
Had enough of dying, not what we all about
Let’s do more giving
Do more forgiving, yeah
Our souls were brought together so that we could love each other
Sister,

We are here…

•   Gebed
Ik stel voor om een minuut stil te zijn, voor gebed of om je gedachten de vrije loop te laten. De stilte zal ik afsluiten met het gebed dat Jezus zijn leerlingen leerde bidden, het “Onze Vader”.
Onze Vader, die in de hemelen zijt,Uw Naam worde geheiligd, Uw koninkrijk kome, Uw wil geschiede, gelijk in de hemel alzo ook op de aarde. Geef ons heden ons dagelijks brood. Vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren. Leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze. Want van U is het koninkrijk, de kracht en de heerlijkheid, tot in eeuwigheid. Amen.

•    Muziek: Typhoon – Niet weglopen
Niet, niet, niet, niet, niet
Niet te snel weglopen, oke?

Gisteren was ik weg
Wilde doorgaan en vergeten
Je hoort niet meer wat ik zeg
Al zie je m’n mond constant bewegen
Zo is alles goed
En ineens is het onveilig
Ineens sta je d’r weer alleen voor
En ben ik niet bij je
Je kan zeggen ben een man
Met een strijdbijl
Rugzak, ik vraag te vaak
Heb ik de tijd wel, lukt dat?
Al is het goed
Ik kom niet door naar de verovering
Je vraagt hoe kan je klaar zijn
Als het niet over is

Je zegt
Niet te snel weglopen, oke?
Strijden als je opstaat
Twijfelen en doorgaan
Ik beloof je te bevrijden
Ben er even, maar verdwijn weer
Maar goed, ik ben er nog
Jawel, ik ben er nog
Hey hey, ik ben er nog
Jawel, ik ben er nog

Groot zijn de woorden
Bommen in je haven als je slaapt
Wie hoort het
Zoveel meer chaos
Ik had het niet door hè
Liefdevolle lege huls
Als ik daarna niet doorzet
Stilte, maar ik weet
Wat je wil zeggen
Er is meer dan alleen wapens nodig
Om voor jou te vechten
Voorbij het goed bedoelde
’t is erkenning, ’t is vertrouwen
We rapen scherven op
En gaan bouwen

Dus ik zou
Niet te snel weglopen, oke?
Strijden als je opstaat
Twijfelen en doorgaan
Ik beloof je te bevrijden
Ben er even, maar verdwijn weer
Maar goed, ik ben er nog
Jawel, ik ben er nog
Hey hey, ik ben er nog
Jawel, ik ben er nog

•    Zegen
Laten Gods vrede en de rust van dit moment je lang bij mogen blijven.

Geef een reactie

