Home

Bezinningsdienst te velde, gehouden voor 17 Painfbat GFPI, op oefenterrein Klietz (DLD).

home

  1. Koffie en cake

Muziek: Golden Earrings – Another 45 Miles

  1. Welkom

Goed dat jullie hier zijn. Ik wens jullie in Gods naam een mooie dienst. Ik steek de kaars aan als symbool van de stille kracht van het licht, van al het goede, het ware, het mooie in ons leven. Voor mij als gelovige bij uitstek daarom ook symbool van de aanwezigheid van Jezus Christus.

  1. Binnenkomer

Home – thuis. Thuis is de plek waar je jezelf kunt zijn. Ieder heeft zijn eigen thuis. Thuis, een woord dat geladen is met rust, vrede, stabiliteit, iets waarop je altijd terug kunt vallen. En tegelijk: zo’n plek hebben is niet vanzelfsprekend. Voor veel mensen in deze wereld niet, voor jou en mij niet. Kostbaar om te hebben!

4. Muziek: Adele – Hometown Glory

  1. Kaarsjes

Muziek: Händel/Monteverdi – Ave Maria

  1. Bijbelverhaal (Lukas 15:11-24 Bijbel in Gewone Taal)

‘Jezus gaf ook dit voorbeeld: ‘Een man had twee zonen. De jongste zoon zei tegen zijn vader: ‘Vader, ik wil mijn deel van de erfenis nu hebben.’ De vader gaf hem wat hij vroeg. Een paar dagen later pakte de zoon al zijn spullen bij elkaar en ging weg. Hij ging naar een ver land. Daar gaf hij al zijn geld uit aan een leven vol plezier.

Toen alles op was, kwam er een grote hongersnood in dat verre land. De zoon had niets meer te eten. Daarom ging hij werken bij één van de mensen in dat land. Die stuurde hem naar het veld om op de varkens te passen. De zoon had zo’n honger dat hij zelfs het varkensvoer op wilde eten. Maar niemand gaf hem iets. Toen dacht hij: Thuis hebben zelfs de armste knechten altijd genoeg te eten. En ik ga hier dood van de honger! Ik zal naar mijn vader teruggaan en tegen hem zeggen: ‘Vader, ik heb me slecht gedragen tegenover God en tegenover u. Ik verdien het niet meer om uw zoon te zijn. Behandel mij voortaan net zoals uw armste knechten.’ Toen ging de zoon terug naar zijn vader.

De vader zag zijn zoon al vanuit de verte aankomen. En meteen kreeg hij medelijden. Hij rende naar zijn zoon toe, sloeg zijn armen om hem heen en kuste hem. De zoon zei: ‘Vader, ik heb me slecht gedragen tegenover God en tegenover u. Ik verdien het niet meer om uw zoon te zijn.’ Maar de vader zei tegen zijn knechten: ‘Haal snel mijn mooiste jas voor mijn zoon en trek hem die aan. Doe een ring om zijn vinger en doe schoenen aan zijn voeten. Haal het vetste kalf en slacht het. We gaan eten en feestvieren! Want mijn zoon was dood, maar nu leeft hij weer.’ Toen gingen ze feestvieren.’

  1. Mijmering

4 weken van huis. We klagen er wat over af. We voelen ons misschien wel die “verloren zoon”: in een ver land, afzien soms, en over het eten valt ook te altijd te klagen. Onze logistiek zorgt erg gelukkig voor dat we geen honger hoeven te lijden. Maar je kunt wel eens verloren voelen. En je afvragen: Wat doe ik hier eigenlijk? Het zou ook kunnen dat je nog zit in die eerste fase van deze jongen: “hij had een leven vol plezier”, vertelt Jezus. Daar is niets mis mee.

Het gaat met die jongen daarvóór al mis: Als hij thuis vaarwel zegt. Hij heeft zijn vader niet meer nodig, eist de erfenis op en vertrekt. Hij redt het zelf wel. Denkt hij. Maar ver weg komt hij erachter dat het leven zo niet werkt. Dat redt je niet in je eentje. Door schade en schande wijs geworden keert hij met hangende pootjes (en met oprechte excuses!) huiswaarts.

En daar wacht hem een verrassing. Wat die vader hier doet: een feest geven omdat zijn zoon weer terug is, dat is too much, méér dan hij had verdiend. Er is een vloertje, een backup, een reserve, waarop hij terug kan vallen. Geweldig.

Jezus vertelt dit verhaal aan de vrome en gelovige mensen in zijn dagen. Die geloofden dat God er alleen was voor hen, voor nette mensen. Voor wat hoort wat. Nee, zegt Jezus met dit verhaal: Iedereen kan op God terugvallen. Júist de mensen die het nodig hebben: die genade en vergeving nodig hebben. Die een thuis nodig hebben, een vloertje onder hun leven. Als dominee geloof ik dat God mijn thuis is, en dat ook voor jou kan zijn.

Hopelijk heb jij dat ook. Zo’n thuis. Iemand waarop je altijd terug kunt vallen. Wees er zuinig op. Ga er niet lichtzinnig mee om als die zoon. En keer terug, maak het weer goed, als je denkt dat het stuk is. Er is altijd een weg terug. Gelukkig wel.

  1. Muziek: Dotan – Home
  1. Gebed

Stilte

Onze Vader

  1. Muziek: Kensington – Home Again
  1. Zegen

Laten Gods vrede en de rust van dit moment je lang bij mogen blijven.

Geef een reactie

